Salam kepada semua blogger,
Dari inbox Rampage
Al-kisah ada seorang businessman yang kaya raya bernama Hj.Teepo (bukan nama sebenar). Apa saja nama bisnes atas muka bumi ini, dia ada. Sayang, kekayaan Hj.Teepo adalah sebahagian besar hasil penipuan dan putar alamnya dalam bisnes. Sahamnya berpuluh juta, hasil penipuan. Tanah ribu hektar,pun hasil tipu. Wang beratus juta juga, tipu punya hasil. Puas isterinya memberikan kaunseling agar Hj.Teepo berhenti menipu, namun tak dihiraukannya.
Kerana makan terlalu banyak dan mewah, dinner tiap-tiap malam (orang belanja of course), exercise tarak, satu hari Hj.Teepo disahkan oleh doktor mengidapi penyakit barah dan disahkan akan padam dalam masa sebulan. Maka teramatlah hiba hati Hj.Teepo nak meninggalkan dunia ini, tambah pula mengenangkan segala aktivitinya selama ini.
Maka dipanggillah anak isterinya untuk berwasiat. Kain yang dah buruk, koyak pun tak apa, buat kain kapan aku. Aku dah banyak merasa kemewahan di dunia ini. Biarlah kain buruk yang ku bawa ke akhirat," jelas Hj.Teepo dengan genangan air mata. "Kenapa begitu bang?" tanya isterinya."Saja aku nak merasa pakai kain buruk pula," jawabnya lagi. Isterinya terdiam,tapi hatinya berbisik, "Syukurlah, walau dah agak terlambat, ada juga kesedaran dan keinsafan dihati suamiku."
Maka tempoh sebulan cuma tinggal 24 jam lagi. Dengan wajah sugul, Hj.Teepo berbaring di kamarnya. Kain putih yang dah lusuh dan terkoyak sana sini telah siap disediakan. Untuk terakhir kali, si isteri menghampiri Hj.Teepo. "Bang", bisiknya perlahan. "Buat kali terakhir sebelum abang meninggalkan kami, berilah tahu kenapa abang nak dikapankan dengan kain yang dah buruk. Sedih saya melihat keadaan kain itu bang. Apakah abang telah insaf dan bertaubat dengan perbuatan abang selama ini?"
Hj.Teepo merenung isterinya lama-lama dan bersuara, "Baiklah, mari rapat kepadaku" isteri Hj.Teepo terus menghampiri suaminya. Dengan nada yang sedih Hj.Teepo bersuara, "Yang, you pun tahu, terlalu banyak dosa yang I lakukan selama ini. Berapa ramai orang yang dah I kelentong. Jadi cukuplah kemewahan yang I rasakan. Biarlah I dikebumikan dengan kain buruk saja." Isterinya masih ragu-ragu.
"Apakah abang fikir dosa-dosa abang boleh diampunkan dengan berkain kapan yang buruk begitu?" tanyanya lagi.
"Bukan begitu Yang. Kalaulah abang pakai kain kapan yang buruk, nanti Malaikat Mungkar dan Nakir fikir abang dah lama mati. Mereka juga akan fikir abang dah kena soal. Taklah nanti mereka soal abang lagi. Jadi selamatlah abang...."
"Astaghfirullah hal aziiiiiiiiiim" isteri Hj.Teepo terus terlentang kerana terkejut berok dengan penjelasan suaminya.
P/S: Mati pun nak kelentong. Nak kelentong Malaikat pulak tu..... Ambik le iktibar.. dari kisah diatas....hehehhee
Sunday, May 17, 2009
Wednesday, May 6, 2009
HARI TERBAIK BUAT KU
Salam Blogger semua...
Hari ni...time Rampage balik keje, dah dekat kat umah...jam menunjukkan pukul 7.15pm, jalan yang mula2 tak berapa jem, tiba2 menjadi sesak....lagi +-600m sebelum simpang umah Rampage telah berlaku satu kemalangan moto.
Ingatkan mamat rempit...(dlm hati kecil berkata "padan muka merempit lagi"), setelah menghampiri tempat kejadian rupanya sangkaan Rampage silap...kemalangan itu melibatkan sepasang suami isteri + anak, yang lebih menyedihkan lagi ialah kerana si isteri sedang mengandung +-6 bln (pada anggaran Rampage).
Rampage dengan tiba2 jer.....membreak kan van yang di pandu terus berteriak "JOM NAIK, SAYA ANTA PERGI HOSPITAL", dalam keadaan panik + kesian.....zupppppppp Rampage memandu cam Ambulan, bukan aper cian tengok si anak yang meraung kesakitan, tapi sebelum bergerak tu Rampage sempat mintak kunci moto, beg tangan dll dalam raga moto tu.
Sampai di sepital terus Rampage gi kat unit kecemasan....attendan sepital tengah sebuk menolak stracher untuk membantu orang pertama sampai sebelum Rampage yg patah kaki jatuh tangga dan dalam keadaan separa sedar....selepas selasai orang pertama tu baru tiba giliran Rampage, dalam bilik menunggu kecemasan ramai pesakit yang sedang menunggu giliran,..... dalam hati Rampage berkata " sakit sikit mengaduh lebih" ini sebab Rampage ader terbaca muka depan akhbar kata doktor curi tulang baca paper & buat hal pribadi ramai pesakit tunggu di ruangan menunggu. Orang yang Rampage hantar teruns di beri rawatan tanpa menunggu giliran, kerana doktor akan mengutamakan pesakit yang betul2 dalam kecemasan.
Keadaan bapa tak seteruk si isteri yang terlibat dalam kemalanggan....cuma mengalami luka melecet di pipi, dahi dan beberapa anggota badan. Si anak (umur 3 tahun) pun tak teruk juga (mungkin di lindungi oleh para Malaikat) cuma melecet di dahi.
Sebak juga Rampage melihat keadaan si isteri tu kerana mengandung dan si anak yang asyik merengek kesakitan...(terkenang Aqil bila masuk sepital dulu).
Sebelum meninggalkan orang yang Rampage hantar ke sepital tu, sempat juga la bertanya nama dan no fon si suami tu kerana ada barang mereka dalam van, tak lupa gak bagi si suami kad Rampage untuk di hubungi. Pukul 8.45pm si suami call Rampage untuk mendapatkan bag tu sebab ader I.C bini dia dan MYKID anak dia...kebetulan Rampage baru nak gi pasar, jadi terus berkejar kembali ke sepital anta bag tu kat adik ipar si suami tadi....
Rampage doakan kesemua mereka dalam keadaan baik, termasuk bayi dalam kandungan si isteri tadi...amin
p/s: Rampage tak sampai hati nak ambil gambar mereka tu walaupun kamera berada di poket, keadaan si isteri amat kesian kerana beliau yang paling teruk.
Di khabarkan oleh adik ipar si suami mereka orang asli Gombak, kini menetap di Bukit Beruntung, baru pulang dari sepital HKL lepas buat medical checkup si isteri.
Hari ni...time Rampage balik keje, dah dekat kat umah...jam menunjukkan pukul 7.15pm, jalan yang mula2 tak berapa jem, tiba2 menjadi sesak....lagi +-600m sebelum simpang umah Rampage telah berlaku satu kemalangan moto.
Ingatkan mamat rempit...(dlm hati kecil berkata "padan muka merempit lagi"), setelah menghampiri tempat kejadian rupanya sangkaan Rampage silap...kemalangan itu melibatkan sepasang suami isteri + anak, yang lebih menyedihkan lagi ialah kerana si isteri sedang mengandung +-6 bln (pada anggaran Rampage).
Rampage dengan tiba2 jer.....membreak kan van yang di pandu terus berteriak "JOM NAIK, SAYA ANTA PERGI HOSPITAL", dalam keadaan panik + kesian.....zupppppppp Rampage memandu cam Ambulan, bukan aper cian tengok si anak yang meraung kesakitan, tapi sebelum bergerak tu Rampage sempat mintak kunci moto, beg tangan dll dalam raga moto tu.
Sampai di sepital terus Rampage gi kat unit kecemasan....attendan sepital tengah sebuk menolak stracher untuk membantu orang pertama sampai sebelum Rampage yg patah kaki jatuh tangga dan dalam keadaan separa sedar....selepas selasai orang pertama tu baru tiba giliran Rampage, dalam bilik menunggu kecemasan ramai pesakit yang sedang menunggu giliran,..... dalam hati Rampage berkata " sakit sikit mengaduh lebih" ini sebab Rampage ader terbaca muka depan akhbar kata doktor curi tulang baca paper & buat hal pribadi ramai pesakit tunggu di ruangan menunggu. Orang yang Rampage hantar teruns di beri rawatan tanpa menunggu giliran, kerana doktor akan mengutamakan pesakit yang betul2 dalam kecemasan.
Keadaan bapa tak seteruk si isteri yang terlibat dalam kemalanggan....cuma mengalami luka melecet di pipi, dahi dan beberapa anggota badan. Si anak (umur 3 tahun) pun tak teruk juga (mungkin di lindungi oleh para Malaikat) cuma melecet di dahi.
Sebak juga Rampage melihat keadaan si isteri tu kerana mengandung dan si anak yang asyik merengek kesakitan...(terkenang Aqil bila masuk sepital dulu).
Sebelum meninggalkan orang yang Rampage hantar ke sepital tu, sempat juga la bertanya nama dan no fon si suami tu kerana ada barang mereka dalam van, tak lupa gak bagi si suami kad Rampage untuk di hubungi. Pukul 8.45pm si suami call Rampage untuk mendapatkan bag tu sebab ader I.C bini dia dan MYKID anak dia...kebetulan Rampage baru nak gi pasar, jadi terus berkejar kembali ke sepital anta bag tu kat adik ipar si suami tadi....
Rampage doakan kesemua mereka dalam keadaan baik, termasuk bayi dalam kandungan si isteri tadi...amin
p/s: Rampage tak sampai hati nak ambil gambar mereka tu walaupun kamera berada di poket, keadaan si isteri amat kesian kerana beliau yang paling teruk.
Di khabarkan oleh adik ipar si suami mereka orang asli Gombak, kini menetap di Bukit Beruntung, baru pulang dari sepital HKL lepas buat medical checkup si isteri.
Monday, April 20, 2009
Azan dan kebijaksanaan ALLAH S.W.T...........
Salam to all Blogger....hehehee sori memang selalu ambil masa yg lama nak update blog...mesti korang boring kannnnnnn...
Ari ni Rampage nak kongsi aper yg Rampage dapat dari inbox email...
Allahu Akbar!!
ADAB MENDENGAR AZAN
Kematian itu pasti menjelma... Hanya masa Dan waktunya yang tidak Kita ketahui.Cuba Kita amati... Mengapa Kebanyakan orang yg nazak, hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa... Lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan ' sakaratulmaut'.
Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: 'Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah kakan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya. ' Ini jelas menunjukkan, Kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan Berkumandang . Sebagai orang beragama Islam Kita wajib menghormati azan Banyak fadhilatnya . Jika lagu Kebangsaan Kita diajar agar berdiri tegak Dan diamkan diri. Mengapa ketika azan Kita tidak boleh mendiamkan diri?
Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak . Kita takut dengan Kelunya lidah Kita semasa ajal hampir tiba maka Kita tidak dapat mengucap kalimah 'Lailahaillallah. .' yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dgn izinNya menjanjikan Syurga untuk mereka.
Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut.. 'Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah 'Lailahaillallah. .' semasa sakaratul maut menghampiri kami.. Amin... amin.. amin Yarobbala'lamin. .'
Sesuatu yang tak pernah terjangkau dek akal fikiran ku ini. Subhanallah. ..
Ketahuilah bahawa pada setiap waktu, ribuan bilal di merata dunia akan melaungkan azan, mengakui 'Bahawa Allah Sahaja Yang Patut Disembah, dan Nabi Muhammad Adalah Rasul Allah.'
Dimulakan dengan Indonesia yang terletak dibahagian timur dengan ratusan kepulauan-nya dan jumlah penduduknya seramai 180 juta. Sebaik masuk waktu Subuh, Azan mula berkumandang dari kawasan ini dengan ribuan Bilal yang akan melaungkan Ke-Agungan Allah S.W.T Dan Nabi Muhammad S.A.W.
Proses ini akan bergerak kearah barat kepulauan Indonesia . Perbezaan masa antara timur dan barat Indonesia adalah 1-1/2 jam.Belumpun laungan Azan dimerata Indonesia selesai, ianya bermula pula di Malaysia. Berikutnya di-Burma dan dalam masa satu jam selepas Azan dilaungkan di-Jakarta, tiba giliran Dacca di Bangladesh. Berikutnya laungan akan kedengaran di Calcutta dan terus ke Srinagar dibarat India. Perbezaan waktu dikota-kota Pakistan adalah 40 minit jadi dalam jangka masa ini, Azan akan berkumandang diseluruh Pakistan. Belum berakhir di-Pakistan, Azan akan bermula pula di Afghanistan dan Muscat. Perbezaan waktu antara Muscat dan Baghdad adalah satu jam. Dalam jangka masa ini, Azan akan berterusan dilaungkan di UAE, Makkah, Madinah, Yaman, Kuwait dan Iraq . Proses ini berterusan setiap detik sehingga ke pantai timur Atlantik. Jarak masa Azan mula dilaungkan di Indonesia sehingga ke pantai timur Atlantik adalah 9-1/2 jam. Belum pun Azan Subuh berkumandang di pantai Timur Atlantik, Azan Zuhur kini sudah mula dilaungkan di Indonesia. Ini berterusan bagi setiap waktu sembahyang, tidak putus-putus.
Subhanallah, begitu hebat dan agungnya Islam! Kalaulah setiap kawasan boleh memasang pembesar suara (yang power habis!), akan bergegar satu dunia dengan laungan Azan tidak putus-putus.
Allahu Akhbar!
Friday, April 17, 2009
SHOW HOUSE @ KGSAAS
SAKIT MATA
Salam all blogger....Yesterday Rampage sedikit risau...coz my son luka kat kelopak mata kiri. Kesian Arif asyik menangis jer...Main ngan Abg dia kejap jer bila mata pedih start nangis balik.
My lovely wife dah risau dah...but for Rampage stay in cool...kerana selepas Rampage periksa luka sedikit jer mungkin terkena kuku Arif sendiri...ye la tengah lasak la katakan.

Arif lepas nangis

kesan luka kat kelopak mata kiri

Semoga cepat sembuh la hendaknya....amin
My lovely wife dah risau dah...but for Rampage stay in cool...kerana selepas Rampage periksa luka sedikit jer mungkin terkena kuku Arif sendiri...ye la tengah lasak la katakan.
Arif lepas nangis
kesan luka kat kelopak mata kiri
Semoga cepat sembuh la hendaknya....amin
Subscribe to:
Posts (Atom)